Новаторство

«Як активізувати творчі ідеї»

Майже в кожної людини трапляються інсайти. Вони можуть змінити (й таки змінюють) наше життя.

Інсайт передав Ісааку Ньютону теорію гравітації, Полу Маккартні – мелодії пісень для групи The Beatles.

Психологи вважають інсайт формою творчого потенціалу. Це раптове відчуття того, чого ти раніше не розумів, осмислення знайомого предмета в новий спосіб чи поєднання кількох відомих понять для створення чогось іншого.

Характерною рисою інсайтів є те, що вони змушують, часто буквально, дивитись на речі по-іншому.


  • Головне у розв’язанні проблеми те, як ви її бачите.

Якщо ви, шукаючи розв’язання певної проблеми зайшли в глухий кут, найчастіше причиною є те, що ви дивитеся на цю проблему неправильно.

Предмет, який раніше використовували для однієї цілі, варто розглянути як інструмент для виконання іншого типу завдання; загрозу можна розглядати як можливість; стосунки з іншою людиною здатні перейти від суперництва до співпраці.


  • Людина, яка не здатна творити, бажає руйнувати. Еріх Фромм

Заздрість, підозрілість, занепокоєння – типові реакції на нові ідеї.

Іноді люди відкидають творчі пропозиції лише через своєрідну упередженість стосовно їхніх авторів. (“За кого вона себе має?”)

Нові думки можуть блокувати, критикувати і осуджувати, оскільки ті піддають сумнівам загальноприйняті припущення й методи.

Навіть більше: багато людей не бажають, щоб їхні комфортні світи перевернулися, навіть якщо існує шанс на покращення.


  • Сходження доступно кожному, і злочин перед самим собою все життя протупцювати на одному місці.

Людина часто боїться прийняти сміливі і красиві рішення тільки з-за того, що за їх впровадження доведеться довго і нелегко битися.

Тож, народжувати нові ідеї можна навчити майже усіх – як основам фізики або хімії. А ось щодо їх впровадження, на яке може знадобитись не одне десятиліття і багато зусиль, то тут потрібні вже особливі творчі якості.

«Комплекс творчих якостей»

1. Здатність сміливо обирати Гідну Мету (навіть якщо вона вважається абсолютно нереальною) і зробити її головним вектором свого життя.

2. Здатність бачити проблеми, рішення яких необхідно і достатньо для досягнення Гідної Мети.

3. Здатність працювати планомірно. Наявність робочих планів на місяць, на рік, на все життя. Регулярний контроль виконання цих планів.

4. Висока працездатність (у виконанні планів).

5. Висока техніка розв’язання творчих завдань, що входить до проблеми.

6. Здатність у будь яких обставинах відстоювати свої ідеї і напрацювання; вміння “тримати удар”.

✅ Виховати у собі ці якості набагато складніше, ніж навчитися розв’язувати творчі завдання.

⤖ Важливий параметр творчого життя – Гідна Мета.

Ось деякі основні критерії Гідної Мети:

Новизна. Мета повинна бути новою. Вона може бути і давньою, але тоді новими повинні бути засоби її досягнення.

Суспільна корисність. Гідна Мета позитивна, добра, спрямована на розвиток життя.

Конкретність. Не загальні благі наміри, але чіткий комплекс завдань, до рішення яких можна заступити хоч завтра.

Значущість. Можливо слід сказати сміливіше, що Гідна Мета повинна бути великою, бо її досягнення оплачується великою працею.

Єретичність. Гідна Мета випереджає свою епоху, тому найчастіше сприймається як єресь, як щось неймовірне, нездійсненне. Вона і насправді іноді недосяжна, особлива у своєму первісному формулюванні.

Практичність. Просування до мети весь час повинно давати часткові конкретні результати. Найнедосяжніша мета може принести реальну користь. Алхіміки, намагаючись знайти спосіб перетворення неблагородних металів у золото, знайшли секрет отримання фарфору.

Незалежність. Великі колективи потрібні, коли Мета частково досягнена і перестала бути єрессю. На початку ж роботу ведуть одинаки або невеличкими групами. Тому досягнення Мети на початку, як правило, доступно поодиноким дослідникам і не потребує складного і коштовного приладдя.